Friday 11 May 2012

Pendidikan Seni Visual

Assalamualaikum,hye :)
   Hari ni nx cte sal exam ag,tp sal seni plk..aiyooo,cmne nx wt seni nih?soalan susah2 jer..nx tau soalan dye pe?haaa,nie soalan dye :

1.  Di dalam almari kaca di sebuah kedai telekomunikasi,beberapa buah telefon bimbit pelbagai jenama sedang mengadakan pesta sambutan hari jadi.Gambarkan kemeriahan pesta tersebut dengan membari penekanan kepada bentuk,ruang dan komposisi yang menarik.

2.  Di sudut luar rumah,terdapat beberapa buah pasu bunga yang tidak bersusun dan terbiar di bawah pangkal pokok.Sebuah daripada pasu tersebut tergolek dan pecah.Tanah dan pokok bunga terkeluar daripada pasu tersebut.Kelihtan juga sebahagian roda basikal terletak berhampiran.Lukiskan suasana tersebut dari jarak dekat dengan memberi penekanan kepada bentuk,jalinan dan komposisis.

3.  Anda sedang menyaksikan satu pertunjukan layang-layang.Kedudukan anda di belakang beberapa orang yang sedang menyaksikan pertunjukan tersebut.Lukiskan susasana tersebut melalui sudut pandangan dari kedudukan anda itu.Penekanan hendaklah diberikan kepada bentuk,jalinan,ruang dan warna.

4.  Seorang jurufoto sedang memfokuskan kamera digital ke arah seekor rama-rama yang sedang hinggap pada sekuntum bunga.Lukisan panorama tersebut melalui tetingkap kamera digital.Penekanan hendaklah diberikan kepada komposisi,imbangan,bentuk,jalinan,ruang dan warna.

5.  Pokok bakau merupakan unsur alam semula jadi yang terbaik untuk menghalang pantai daripada hakisan ombak.Akar yang banyak dan berselirat dapat melemahkan pergerakan ombak yang kuat dan menjadi habitat untuk spesies hidupan kawasan hutan bakau.Lukiskan fenomena ombak terhadap pokok-pokok bakau dan kehidupan sekitarnya dengan memberi penekanan kepada unsur jalinan,pergerakan,ruang dan pencahayaan.

6.  Anda bersama keluang berkesempatan melancong ke negara Thailand.Satu pengalaman menarik yang pernah anda alaiami ialah menunggang seekor gajah mengelilingi sebuah taman.Gambarkan pengalaman anda dengan memberi penekaan kepada jalinan,bentuk dan ruang.

haaa,dh bce dh?klo kowg kowg plih yg mne 1?susa kn?haa,cmtu lh aq..bce jer dh rse susah.nx lukis apatah lagi..hrp2 r t time exam dpt buat dgn baik..hanya bole tawakal jer..hahaha,ble ckp sal exam nie trigt time jwb exam UP1 arytu..gmbr blkng pisang ur daun,aq bole wt pisang ag,...hahaha...Insha allah dapt jwb t..doakn ye :) oklh,tu jerr.. tata~ :)

No comments:

Post a Comment